Radio vadāmo modeļu forums
  
It is currently 14 Nov 2018, 10:42

All times are UTC + 2 hours [ DST ]




Post new topic Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
PostPosted: 19 Jan 2014, 01:27 
Offline
Profesors
User avatar

Joined: 09 Sep 2012, 23:02
Posts: 909
Sveiki!

Izdomāju, ka jāpadalās.

Drusku no vēstures:
Pirmā mana RC lidmašīna bija 2011. gada vasarā Pilotage veicī nopirktā RTF Cessna 182, ar 70cm spārnu. Gribēšana lidot bija liela, pieredze - 0, mācēšana arī tāpat. Tā nu gadījās, ka vairāk remontēju nekā lidoju, un galu galā tas pasākums tika mests pie malas.
Pagājušajā ziemā izdomāju, ka jāmēģina vēlreiz, bet šoreiz tā no pareizās puses. Sāku ar to, ka labu laiku veltīju treniņiem simulatorā. Kad jutos jau pietiekami pārliecināts par savām spējām, no HobbyKing eiropas noliktavas pasūtīju AXN FloaterJet PNF izpildījumā. Pulti un uztvērēju biju nopircis jau iepriekš. Pāris reizes palidoju ar to AXN, sanāca tīri apmierinoši. Gribējās pamazām pievērsties FPV lidošanai, bija doma pamazām salasīt vienkāršu sistēmu, ko ielikt tajā pašā AXN. Bet nu tā nesanāca. Sanāca labāk. Vilniz tirgoja savu Bixler 1.1 ar visu FPV aprīkojumu. Cena likās tīri ok, un maijā to arī nopirku, kopā ar mazu LCD monitoru. Pa vasaru iespēju robežās (brīvais laiks + laika apstākļi) lidinājos, baudīju skatu no augšas, taču pamazām radās vēlme gan uzkabināt GoPro smukai filmēšanai, gan arī lielāku bateriju - ar 2200mAh baigi tālu neaizlidosi. Tāpat arī nesanāca ne reizi aizlidot tālāk par 1.1km - nez vai tā lidmašīnas setupa vaina, vai kas cits, bet baigo uzlabojumu nedeva arī 4-lapu āboliņlapas antenas uzbūvēšana priekš video uztvērēja. Secinājums - vajadzētu novietot vadības un video antenas tālāk vienu no otras. Tā nu sāku domāt, ka jānopērk kāda cita, lielāka lidmašīna, kurā varētu iekrāmēt FPV aprīkojumu no bixlera. Palasījos pa forumiem, paskatījos, ko var pasūtīt, nesamaksājot 60+ USD par sūtīšanu, un secināju, ka Lanyu FPV Raptor būs pašā reizē. Cena nepārāk kodīga - kopā ar sūtīšanu no NL noliktavas drusku virs 100$.

Tagad par pašu lideni - tuvāk tēmai:
Mērķi uzstādīti sekojoši:
1. Lidojums vidējā distancē - līdz 10km;
2. lidmašīnai ir jābūt viegli izjaucamai un saliekamai - lai varu to pārvadāt un glabāt kastē, tātad spārniem un astei jābūt noņemamiem, bet tai pašā laikā vajag lai to varētu diezgan ātri salikt uz lauka bez instrumentiem.
3. viegla pacelšanās no rokas, bez lieka stresa.

Jūlijā saņēmu iespaidīga izmēra kasti. Palasījos pa forumiem par šito zvēru, un noliku to kasti malā - nebija īsti laika pieķerties, kā arī tajā brīdī biju pievērsies RC Crawlera būvēšanai.
Augustā beidzot saņēmos, saliku to visu padarīšanu kopā, un veicu pirmo (ne)lidojumu - pametot ar roku, nolidoja ~7m un ietriecās zemē kā ķieģelis. Otrais mēģinājums - tas pats. Pirms kaut kas salūzt, nolēmu kārtīgāk palasīties forumos. Izrādās, ka Raptoriem tā ir bieža problēma - esot grūti laižams no rokas - svars paliels, gaisa ātrumu vajag arī palielu, motors diezgan augstu, kas, savukārt, rada ne pārāk labu vilkmes leņķi un palīdz lidmašīnai satikties ar zemi. Izlasīju arī to, ka palīdzot aizplākšņu izlaišana (flaps angliski, sorry ja latviski nepareizi nosaucu) uz 50% un olimpiskā šķēpu metēja cienīgs metiens ar ieskrējienu. Saņēmos drosmi, un devos uz lauka vēlreiz. Šoreiz sanāca pacelties visai veiksmīgi, aplidoju dažus apļus, sapratu, ka gaisā turās labi, vadās arī labi, līdz ar to der. Izmēģinājumā lietoju 5000mAh 3S bateriju.
Tālāk salasījos, ka standarta elektronika ir pilnīgs mēsls - esc 50% gadījumos nosprāgst jau pirmā lidojuma laikā, motors tomēr pašvaks, servas arī pabriesmīgas (to varēja just lidojot), īsāk sakot - viss jāmaina.
Sāku pamazām sūtīt vajadzīgās detaļas - jaunas 9g turnigy MG servas, 60A Plush esc, 3536 1400kV motoru,vadus un citus sīkumus. Kad atnāca motors un ESC, ilgi domāju kā lai to lielo motoru ieliek pilonā - nav tik vienkārši. Beigu beigās vēl palasījos pa forumiem un izdomāju, ka kruti būtu pārtaisīt lideni par 2motorīgu - pa vienam velkošajam motoram katrā spārnā. Paskatījos TuTrubā (youtube) video un nolēmu, ka ir vērts. 2motorīgā izpildījumā lidene daudz vieglāk ceļas gaisā - praktiski pat ar roku nav stipri jāmet. Lietotāji saka, ka palaist esot pat vieglāk nekā bixleru. Decembra sākumā pasūtīju 2x 2826 1100kV NTM motorus un 2x 30A Plush ESC.
Kopumā setus ir/būs šitāds:
1. 2x 2826 1100KV NTM motori
2. 2x 30A Turnigy Plush ESC
3. 7x Turnigy MG 9g servas
4. FrSky uztvērējs
5. 2x 9047 SF propi
7. Ardupilot Mega 2560 ar GPS and Airspeed sensoru (no bixlera)
8. Remzibi OSD with HazyOSD firmware (no bixlera)
9. 3A Turnigy UBEC (no bixlera)
10. PZ0420H kamera 1
11. Gopro 3B kamera 2
12. Turnigy kameras slēdzis (pārslēdz starp 1. un 2. kameru)
13. ReadymadeRC 1.3GHz VTx ar filtru un āboliņlapas antenu
14. Par baterijām vēl nezinu - saimniecībā ir 2x 4000mAh 3S Zippy, 1x 5000mAh 3S NanoTech, kā arī dažas 1000mAh 3S un 2S bačas - tās varētu likt video galam.
15. Turnigy 9x pults ar er9x softu, kā arī 2w wifi boosteri lielākam attālumam.
16. Uz zemes iesākumā būs āboliņlapas antena, bet apsveru domu uzbūvēt arī Helical. Tālākie plāni - vai nu antenna trackers, vai arī diversity kontrolieris. Laiks rādīs.

Šobrīd būvēju arī ground-station, bet par to citreiz, atsevišķā stāstā.



Shematiski visu komponenšu izvietojums lidmašīnā būs šāds:

Image

Šobrīd esmu izdarījis šādus darbus:
1. Izštukojis un uztaisījis noņemamo spārnu un astes konstrukcijas - viss uz m3 skrūvēm, uzgriežņi - ausaiņi, lai var ar rokām skrūvēt.
2. Ielicis jaunas servas.
3. Uztaisījis un pielicis motoru stiprinājumus un pašus motorus spārnos
4. Izkasījis vietu priekš uztvērēja vienā spārnā, un priekš video raidītāja otrā spārnā. Mērķis - maksimāli attālināt vienu no otra.

Tuvākajā laikā plānoju pabeigt vadu vilkšanu un štekeru likšanu spārnos - šobrīd vēl gaidu pāris sūtījumus.
Kad tas būs, gribu notestēt lidmašīnu bez FPV aprīkojuma - ideāli būs uz kāda aizsaluša ezera - laba redzamība visapkārt. Ja tas viss būs veiksmīgi, tad sākšu pārkrāmēt elektroniku no Bixlera.

Dažas šībrīža bildes.

Motora stiprinājums:
Image

Uztvērējs spārnā
Image

Motora stiprinājums ar ESC savā vietā
Image

Astes daļas. Augstuma stūrei ieliku 2 servas, jo pieliekot spēku vienā pusē (kā tas ir oriģināli), stūre vērpjas, līdz ar to iztrūkst efektivitāte.
Virziena stūrei apakšējo galu nogriezu, jo tas traucē astes salikšanai/izjaukšanai, kā arī pie nosēšanās (tā runā) tas var aizķerties aiz grunts un noraut stūri nost.
Image

Salikta aste. Caurumi uzgriežņu ausīs paredzēti, lai caur tiem izvērtu tievu drātiņu un savienotu tos kopā - tādejādi būs droši, ka lidojuma laikā vibrācijas dēļ uzgriežņi neatskrūvēsies.
Image

Spārna stiprinājumi - ideja ar ausaiņiem līdzīga. Vēl papildus drošībai domāju moš ar gumijām pievilkt spārnus pie fizelāžas.
Image

Kopumā lidene šobrīd izskatās šādi:
Image

Ja ir kādi komentāri/jautājumi/ieteikumi/aizrādījumi - droši studijā!


Top
 Profile  
 
PostPosted: 19 Jan 2014, 01:52 
Offline
Profesors
User avatar

Joined: 08 Jan 2012, 14:46
Posts: 6338
Location: Kuldīga
Apsveicu ar jauno projektu.
Es propus liktu salokāmos , šodien arī palidoju ar SkyWalker, un arī nonācu pie secinājuma ka propis taisa baigo bremzi , kad tā apgriezienus palaiž no motora lai sakristu ar planēšanas ātrumu , viņš planē jūtami labāk , motora izlikšana uz bremzi - ir mazliet labāk , bet arī bremzē. Lai gan FPV šitas klucis vienalga visu laiku brauc ar motoru un jēga iespējams maza. Tiem ESC un citām lietām arī padomātu par aerodinamiku, skrūves ar tām lielām galvām ieskaitot.

_________________
Image http://avioclub.lv/


Top
 Profile  
 
PostPosted: 19 Jan 2014, 12:56 
Offline
Profesors
User avatar

Joined: 09 Sep 2012, 23:02
Posts: 909
Par propiem - hz, moš arī. Pagaidām gan šitie SF ir vesela kaudze.
Par aerodinamiku - ņemot vērā to, ka FPV aprīkojumam aerodinamika ir tāda pati kā klavierēm, tad par skrūvēm un esc novietojumu īpaši nesatraucos - tāpat gopro, otra kamera un antena radīs daudz lielāku pretestību. Turklāt ESC tur liku arī tāpēc, ka tur ir vislabākā dzesēšana. Lai gan esc jauda ir ar nelielu rezervi (motori ēd ap 20A), tomēr laba dzesēšana nevienam vēl par sliktu nav nākusi.

Šobrīd ir 2 jautājumi, uz kuriem kāds moš var palīdzēt un atbildēt:
1. Kurus vadus vajadzētu taisīt vērptos, resp. kurus vadus vajadzētu pasargāt no traucējumiem?
2. Ko īsti dara ferīta gredzeni, un kur tos varētu pielietot?
3. Kā ir ar lidenes nobalansēšanu attiecībā pret garenasi - t.i. vai būs liela bēda, ja kreisā puse būs nedaudz smagāka par labo pusi? Lidojot tas ļoti traucēs?


Top
 Profile  
 
PostPosted: 19 Jan 2014, 14:08 
Offline
Profesors
User avatar

Joined: 21 Oct 2011, 09:17
Posts: 784
Location: Saldus
Man kādus gadus atpakļ bija šitāds paštaisīts: http://www.youtube.com/watch?v=PTAeiRh7kH0 vispār divmotoru konfigurācijai nav ne vainas, vajadzētu tikai panākt lai propi neskarās pie zemes nosēžoties, jo parasti fpv aparāti ir bez šasijas...

_________________
Image http://avioclub.lv/


Top
 Profile  
 
PostPosted: 19 Jan 2014, 15:08 
Offline
Speciālists

Joined: 05 Apr 2013, 17:46
Posts: 171
.


Last edited by vecais on 21 Jun 2014, 17:22, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
PostPosted: 19 Jan 2014, 15:23 
Offline
Speciālists

Joined: 05 Apr 2013, 17:46
Posts: 171
.


Last edited by vecais on 21 Jun 2014, 17:23, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
PostPosted: 19 Jan 2014, 15:33 
Offline
Speciālists

Joined: 05 Apr 2013, 17:46
Posts: 171
.


Last edited by vecais on 21 Jun 2014, 17:23, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
PostPosted: 19 Jan 2014, 16:11 
Offline
Profesors
User avatar

Joined: 09 Sep 2012, 23:02
Posts: 909
vecais wrote:
Jā, un vēl. Kāpēc Tev ir divi servomehanismi uz vienas augstumstūres? Ja augstumstūre būt dalīta, tad protams viss būtu pareizi, bet Tev ir viena augstumstūre, kuras abas puses pa vidu salipinātas kopā. Reāli tie servomehanismi savā starpā sacentīsies, kurš tad nu šoreiz ņems virsroku, ja vien savienojums starp abām pusēm nav pietiekoši "mīksts", lai katrs servomehanisms savu augstumstūres pusi varētu darbināt gandrīz netraucēti. Man šķiet, ka Tev ir vai nu jāsadala tā augstumstūre, vai arī jāatstāj viens servomehanisms, kas man šķiet daudz prātīgāk.


Pati augstumstūre ir diezgan ļumīga, līdz ar to ar vienu servu tā visu laiku vērpās. Ar 2 servām ir ok - pat ja nedaudz atšķirsies spēki, vērpšanās būs daudz mazāka.

Par VTx antenu spārnā - domāju, ka būs ok, jo Rx antena būs otrā spārnā - domāju tai taisīt vai nu V-veida asti, vai ko tamlīdzīgu, kam, savukārt, arī būs gaisa pretestība, un pa abām antenām pretestība varētu būt diezgan līdzīga.

Par propiem - hz, moš toč varētu likt arī sakļaujošos propus, tikai kā ar tiem ir, uzsākot? T.i. ja props ir lidenes deguna galā, tad tam praktiski nav pretestības pie uzsākšanas, bet spārnam var sagadīties tā, ka tas vēl nav atvēries, bet jau ir piespiedies pie spārna?


Top
 Profile  
 
PostPosted: 19 Jan 2014, 21:04 
Offline
Profesors
User avatar

Joined: 08 Jan 2012, 14:46
Posts: 6338
Location: Kuldīga
jā , tie propi tur tiešām nederēs, bet par cik FPV lidojumā praktiski nav planēšana , tad tas būtu pie kājas.
Par to aerodinamiku , ir lietas kuras nevar nekur citur nolikt (bet varbūt tām var izveidot aptecētājus), lai tā arī būtu , bet ir lietas no kurām var izvairīties , tad kāpēc to nedarīt . itkā grams šur tur cm2 šur tur liekās sīkums salīdzinājumā ar ko lielāku , bet ja netaupīs uz gramiem un cm2 tad beigās iegūs lidojošu ķieģeli kurš prasīs lielāku resursu lai aizlidotu no punkta A līdz B. Es liekot kopā 8Kg lidmašīnu pat 3mm tērauda skrūvi nozāģēju ja tā ir 5mm par garu un apsveru domu vai tai vietā pat nebūtu labāk ielikt plastmasas skrūvi. sveru šasijas riteņus , atvieglinu daudzas lietas kaut iegūstu uz to tikai 5g , sveru vadus - izvairos no liekiem konektoriem u.t.t.. Jā, piem 2,3m 8Kg benzīna lidmašīnai spārnu pie fjūza notur 5mm plastmasas skrūve, jo slodze tur nekāda, Tev tur ir 4 jeb 5mm vairākas tēraudenes. Lai arī tas beigās nedos acīm redzamus rezultātus , bet tu ar katru no tiem attālinies no pārkrautas mašīnas kurai vēl norauta rokas bremze. ja tu ieliktu to lidmašīnu aerotrubā un paskatītos kas notiek gar tiem tērauda uzgriežņiem , tad saprastu par ko runāju.- vai tad grūti tur ielikt plastmasas skrūves ar plakanu galvu un ieskrūvēt ar skrūvgriezi - laikā nezaudēsi un acij tīkamāk :)
Ja stūres ir baigi mīkstās uztaisi no balsas, es tā esmu darījis vairākiem penaļotiem. tas gan uzreiz lidojumā ir jūtams.
Vispār augstumenei konstrukcija unikāla , kāpēc viņi to karbona trubiņu p\argieza uz pusēm , tieši tur kur tai bija visvairāk jābūt :D

_________________
Image http://avioclub.lv/


Top
 Profile  
 
PostPosted: 19 Jan 2014, 23:05 
Offline
Profesors
User avatar

Joined: 09 Sep 2012, 23:02
Posts: 909
Tās ausis būs virspusē tikai astē - virs spārnu stiprinājuma nāk vēl putuplasta "vāks". Astē tās ausis tiks noliktas gareniski, tāpēc domāju, ka lielas problēmas diez vai radīs.
Par plastmasas skrūvēm - hz, neuzticos kaut kā.
Par vadiem piekrītu - arī gribu optimizēt lai nav lieki metri, jo kopumā vadu ir visai daudz.


Top
 Profile  
 
PostPosted: 19 Jan 2014, 23:59 
Offline
Speciālists

Joined: 05 Apr 2013, 17:46
Posts: 171
.


Last edited by vecais on 21 Jun 2014, 17:23, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
PostPosted: 20 Jan 2014, 00:05 
Offline
Speciālists

Joined: 05 Apr 2013, 17:46
Posts: 171
Starp citu, vai portāls nedzīvo pēc vasaras laika. Pēc pievienotā komentāra laika spriežot, man jau vajadzētu būt horizontālā stāvoklī, bet pēc laika uz manas skaitļojamās mašīnas vēl var pasērfot pa interneta viļņu korēm.


Top
 Profile  
 
PostPosted: 20 Jan 2014, 10:36 
Offline
Profesors
User avatar

Joined: 09 Sep 2012, 23:02
Posts: 909
Hz, moš arī tā var. Tad GPS jāliek spārna galā - lai ir tālāk no visa traucējošā.
Paštukošu kas un kā, paeksperimentēšu.


Top
 Profile  
 
PostPosted: 20 Jan 2014, 11:11 
Offline
Profesors
User avatar

Joined: 16 May 2011, 11:54
Posts: 1197
Location: Ventspils
Android wrote:
Hz, moš arī tā var. Tad GPS jāliek spārna galā - lai ir tālāk no visa traucējošā.
Paštukošu kas un kā, paeksperimentēšu.

1. Video antenu tuvāk centram
2. augstuma stūri no balzas un vienu servu ārā
3. skrūves no plastmasas (man lielajam 2.4m aparātam spārni turās uz 2gab 6mm kaprona skrūvēm).

Ņem vērā, ka katrs grams astē prasīs vismaz 6-7 papildus gramus priekšā. Ieekonomēsi aizmugurē 20g (balza, -1 serva, plastmasas skrūves), priekšu varēsi atļauties vismaz par 120g vieglāku.
Smagāku aparātu vienmēr var paspēt uztaisīt :)

_________________
Image


Top
 Profile  
 
PostPosted: 20 Jan 2014, 12:23 
Offline
Profesors
User avatar

Joined: 08 Jan 2012, 14:46
Posts: 6338
Location: Kuldīga
+++
Es augstumenei pat to robu netaisītu , nogrieztu mazliet 30grādos no virzieneneas robu , tas būs ~1cm2, tas pilnīgi neko šim aparātam neiespaidos.
+ vēl visam tam ko Vilnis par astes svaru rakstīja ir vēl viens , jo smagāka aste , jo viņa ātrāk lūzt pie sūdīgākas nosēšanās, jeb citas ķezas. Tici vai nē , bet tie 20 liekie grami astē ir daudz arī šim punktam. labāk to s 20gramus tad izmantotu lai pārvilktu aparātu ar skoču - iegūstot labāku izturību , skatu un aerodinamiku.

_________________
Image http://avioclub.lv/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Portal by phpBB3 Portal © phpBB Türkiye