Radio vadāmo modeļu forums
  
It is currently 24 Feb 2018, 16:58

All times are UTC + 2 hours [ DST ]




Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
PostPosted: 10 Dec 2017, 02:29 
Offline
Profesors
User avatar

Joined: 23 Sep 2012, 22:09
Posts: 2549
Location: Rīga, Baldone, Grobiņa, Varakļāni
2014. gada pavasarī/vasarā pamazām sāku lidināties. Sāku ar paštaisītu deprona lidmodeli kāda kaimiņa vadībā, kurš identisku lidmodeli bija uztaisījis sev / saviem mācekļiem. Modelis ir viegli un ātri uztaisāms, maksā salīdzinoši maz, gaisā uzvedas paklausīgi un prognozējami. Ja kas salūzt - viss ir viegli labojams. Faktiski palīdzība (t.i., modeļa palaišana un piezemēšana) man bija nepieciešama tikai pirmajā reizē - tas vēl notika ar kaimiņa modeli. Pēc tam uztaisīju savējo un lidinājos patstāvīgi. Līdz simulatoram tā arī neesmu ticis…

Nolēmu padalīties, lai arī citi varētu veiksmīgi sākt būvēt (nevis pirkt) un lidot (nevis uzticēt lidošanu kontrolierim).
Spārnu vēziens ir 80cm, svars (ar bateriju) - 270-300 grami.
Materiāli - deprons, priedes līstes, mazliet saplākšņa (motora mountam), stieples (starp stūrēm un servo), gumijas (spārnu stiprināšanai), skočs, elektronika.

(bildes publicētas ar autora atļauju)
Attachment:
macibnieks11.jpg
macibnieks11.jpg [ 1.13 MiB | Viewed 772 times ]

Attachment:
macibnieks21.jpg
macibnieks21.jpg [ 1.11 MiB | Viewed 772 times ]

Attachment:
photo.jpg
photo.jpg [ 587.73 KiB | Viewed 772 times ]


Fjūzam vietā, kur no 3 plāksnēm paliek tikai vidējā, tās malējās vajadzētu piegriezt dažādi. Piemēram, ja vienā pusē augša ir garāka par apakšu (kā bildē), tad otrā pusē - otrādi. Teorētiski tas samazina iespēju, ka tajā vietā lūzīs fjūzs, praktiski - man tāpat tajā vietā visu laiku lūza… Šķiet, nākamajam "mācībniekam" visas 3 plāksnes laidīšu līdz astei (2 mācībnieki man jau bija, uz nākamo vasaru plānojas vēl viens).

Ja nav vēlmes pēc pirmajiem 10 lidojumiem atgriezties pie darba galda, ir vērts uzreiz uztaisīt 2 spārnus - vienu pēc rasējuma, ar paceltiem spārnu galiem, otru plakanu. Ar pirmo spārnu lidmašīna pati stabilizējas, cenšas nostāties ar vēderu uz leju - ideāls variants iesācējiem, bet grūti (gandrīz neiespējami?) lidot "kājām gaisā" vai "nazī". Ar plakaniem spārniem lidmašīna pati nestabilizēsies, būs pašam ar pulti jāpiestrādā, pilnīgam iesācējam neiesaku (pēc kādiem 10 lidojumiem var mēģināt).

"Dzelžu" komplekts, +/- tāds, kāds man bija uz pirmās lidmašīnas:
* motors - kaut kāds šāds, 1200kv
* propelleris - 8040
* esc - TURNIGY Plush 10amp Speed Controller w/BEC
* bec - iebūvēts ESCā
* servo (3gab) - HKSCM8
* baterija - 3S 1000mAh (sākumā Turnigy nano-tech, kas ātri vien uzpūtās, pēc tam Gens ace)
* baterijas pīkstulis - iesaku Turnigy 3-In-1 Battery Monitor, Signal Loss and Lost Airplane Alarm
* uztvērējs - atkarībā no pults

Dzelžus vēlams izvietot pēc iespējas tuvāk CoG (center of gravity), kas šai lidmašīnai ir 80mm no spārna priekšējās kantes (norādīts kā rimbulis otrajā rasējumā). Vispirms uztaisa visu modeli bez dzelžiem, pēc tam ar skoču salīmē dzelžus ērtās vietās tā, lai CoG būtu pareizā vietā, pēc tam modelī attiecīgajās vietās iegriež caurumus priekš dzelžiem. Baterijai caurumu taisa pašai pēdējai, pirms tam pārliecinoties, ka baterija stāv pareizā vietā (baterija ir smaga un ļoti ietekmē CoG).
Abus astes servo arī vēlams likt nevis astē, bet tuvāk lidmašīnas centram. Tas ļaus gan izvairīties no pakaļēja CoG (jo tālāk no centra ir smagums, jo vairāk tas ietekmē CoG), gan arī samazināt slodzes uz astes daļu manevru laikā un crasha gadījumā.

Manējam motoram "pēc papīriem" thrust bija ap 500g - teju 2x vairāk nekā svēra lidmašīna. No vienas puses - nav īsti vajadzīgs, no otras puses - bija reizes, kad tas palīdzēja palikt gaisā.

Propelleri… 7035, šķiet, izrādījās pārāk mazi priekš 3S 1200kv. Lidot ar 7035 varēja, bet ar 8040 bija labāk. Ar 9050 īsti nesanāca palidot (gaidīju, kad beigsies 8040 propu paka). Sākumā propi lūza gandrīz pie katras nosēšanās, tad kaut kādā brīdī pārstāja lūzt. Kopā kādus 10 propus salauzu/saliecu. Nav vērts sākumā ņemt propus par €2/gab (manējie maksāja €3 vai €4 par 6gab) - dārgie sākumā, visticamāk, lūzīs tāpat kā lētie.

ESC, BEC - Turnigy Plush nav slikts, vairāk par 10A tādai lidmašīnai nevajag. Protams, jāsaskaņo ar izvēlēto motoru.

Servo - šķita, ka digitālā serva par $2.73 sašķīdīs jau izpakošanas brīdī, bet realitātē tās HKSCM8 nokalpoja ilgāk par pašu modeli. Parametri - 6.8g / 0.9kg / 0.09 sec. Lēnas, vājas, bet šim modelim pilnīgi pietiek.
Ar servo izvēli mazliet jāuzmanās - citam modelim ebayā par lētām naudām nopirku "it kā emax", izrādījās nelietojami - vienā virzienā tik līdz 70% iet, turklāt pie straujām pozīcijas maiņām oscilē.

Uztvērējam vajag vismaz 4 kanālus (motors + 3 servo). Ja grib pīkstuli slēgt klāt, tad vismaz 5 kanālus. Ieteikto pīkstuli var ieslēgt no pults, kas ļauj modeli vieglāk sameklēt, ja tas piezemējies kādā garākā zālē vai kokos.

Control horns - var nopirkt gatavus no plastmasas, var taisīt no plānā saplākšņa vai tekstolīta:
http://www.radicalrc.com/shop/images/RR ... 3-4991.jpg
http://www.modelairplanenews.com/Media/ ... oto-08.jpg
Ja taisa pats, tad ir svarīgi uztaisīt arī tās "papildus detaļas", kas līmējas plakaniski pie stūres virsmas, vēlams pie abām stūres virsmām. Pretējā gadījumā pastāv risks, ka horns izļurkāsies un/vai izlauzīs deprona gabalu.

Lai stūre abos virzienos strādātu vienādi, horna caurumiem vajadzētu būt virs locījuma vietas, kur stūre savienojas ar spārnu/asti:
https://i.ytimg.com/vi/v09QzKBipN8/maxresdefault.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=yCXw94e9Cf0

Spārnu un astes priekšējās kantes iesaku nolīmēt ar skoču:
https://hobbyking.com/en_us/1-2-x-4m-3m ... -pack.html
https://hobbyking.com/en_us/1-x-4m-roll ... -pack.html
Konkrētais skočs līp ļoti labi, ir mazliet staipīgs.
Ja kantes nebūs nolīmētas, tad pastāv lielāks risks izlauzt spārna gabalu, ja trāpa pa kādu zaru vai cietāku zāles stiebru. Ar skoču parasti max, kas paliek - neliela bukte, kas netraucē lidot tālāk.

Eņģes stūrēm var vai nu taisīt no minētā skoča, vai arī noprikt gatavas no plastmasas. Man personīgi gatavās patīk labāk - stingrākas.

_________________
do you ever feel that if you weren't paid to write code, you'd do it anyway?


Last edited by binary on 10 Dec 2017, 11:54, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
PostPosted: 10 Dec 2017, 02:30 
Offline
Profesors
User avatar

Joined: 23 Sep 2012, 22:09
Posts: 2549
Location: Rīga, Baldone, Grobiņa, Varakļāni
Reizēm gadās pa kādai muļķībai, kas rezultējas lielākā vai mazākā crashā. Mans lielākais crash bija "burkāns" pilnā jaudā (t.i., gāze uz maksimumu). Rezultāts - samīcīts purns un salauzts motora mounts. Skāde, protams, niecīga - izgriežam purnu, iztīram no skaidām, piegriežam jaunu deprona gabalu (manā gadījumā tur bija 3 kārtas, un kā reiz bija saglabāts atbilstošs atgriezums no baterijas cauruma), ielīmējam. Darbs kādai stundai, ja visu dara lēnām.

Toreiz radās doma, ka vajag motora mountu pastiprināt, nobalstot tā apakšējo daļu pret horizontālo līsti. Var izmantot to pašu 10x2 līsti.
Attachment:
motor mount upgrade.jpg
motor mount upgrade.jpg [ 224.93 KiB | Viewed 728 times ]


Tai foto ir redzama vēl kāda modifikācija - biju uzlīmējis koka līstes uz vēdera. Tas tāpēc, lai neplēstu depronu nosēšanās laikā. Oriģinālajā plānā vēderam līste ir tikai lidmašīnas aizmugurējā pusē.

_________________
do you ever feel that if you weren't paid to write code, you'd do it anyway?


Last edited by binary on 10 Dec 2017, 15:32, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
PostPosted: 10 Dec 2017, 02:30 
Offline
Profesors
User avatar

Joined: 23 Sep 2012, 22:09
Posts: 2549
Location: Rīga, Baldone, Grobiņa, Varakļāni
(reserved)

_________________
do you ever feel that if you weren't paid to write code, you'd do it anyway?


Top
 Profile  
 
PostPosted: 10 Dec 2017, 02:31 
Offline
Profesors
User avatar

Joined: 23 Sep 2012, 22:09
Posts: 2549
Location: Rīga, Baldone, Grobiņa, Varakļāni
(reserved)

Pāris "reserved" posti - ja nu gadījumā būs vēl kaut ko jāpieraksta vai jāpievieno bildes.

_________________
do you ever feel that if you weren't paid to write code, you'd do it anyway?


Top
 Profile  
 
PostPosted: 10 Dec 2017, 05:59 
Offline
Meistars
User avatar

Joined: 18 Aug 2015, 19:13
Posts: 292
Triecienizturīga, neiznīcināma lidmašīna mācibām no izturīga putukartona.
Izmēri un pamācība, kā uzbūvēt.
Lidmašīnai mācībām ir jābūt tik izturīgai, lai izturētu visus kritienus. Tātad crash-proof
Bez triecienizturīgas lidmašīnas, bez kontroliera mācīties noteikti nevajadzētu, jo parastu tik un tā sasistu, tāpēc vajag triecienizturīgu, no triecienizturīgiem materiāliem, pielietojot triecienizturīgas konstrukcijas.

Ja lidmašīna nav triecienizturīga, tad noteikti vajag kontrolieri. Jo ar lidojuma kontrolieri (stabilizāciju) kritieni būs būtiski mazāk.


Last edited by PowerON on 10 Dec 2017, 06:48, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
PostPosted: 10 Dec 2017, 06:24 
Offline
Meistars
User avatar

Joined: 18 Aug 2015, 19:13
Posts: 292
Ja lidmašīna ir māčībām, un bez kontroliera, tad ir obligāti jāizmanto triecienizturīgās tehnoloģijas.
Viens no piemēriem ir motora stiprinājums, kam ir jābūt triecienizturīgam lai pie kritiena neko nesalauztu.
Šinī gadījumā tas ir elastīgais triecienizturīgais stiprinājums.


Attachments:
Motors.jpg
Motors.jpg [ 204.14 KiB | Viewed 760 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: 10 Dec 2017, 09:21 
Offline
Profesors
User avatar

Joined: 23 Sep 2012, 22:09
Posts: 2549
Location: Rīga, Baldone, Grobiņa, Varakļāni
Eu, davai atstājam šo topiku konkrētajam modelim un tā implementācijām (tai skaitā uzlabojumiem).
Kā lidmašīnas autors stāstīja - viņējais modelis tika crashots daudz un dikti (gan pret zemi, gan pret kokiem), un vienīgā skāde - laiku pa laikam jāpamaina spārna gumijas. Manējā gadījumā bija vēl jālāpa to vietu, kur fjūzam no 3 deprona slāņiem paliek tikai vidējais. Tā ka ar izturību viņam viss ir kārtībā.
Par motora stiprinājumu kaut kādā brīdī pierakstīšu. Nav kardināli jāmaina visu modeļa uzbūvi, lai to vājo punktu novērstu.
Tā starp citu, tas ieliktais lūziens bija pēc konkrēta burkāna pilnā jaudā. Tevis nodemonstrētajam modelim tur būtu krietni lielāka skāde.

_________________
do you ever feel that if you weren't paid to write code, you'd do it anyway?


Top
 Profile  
 
PostPosted: 10 Dec 2017, 15:33 
Offline
Profesors
User avatar

Joined: 23 Sep 2012, 22:09
Posts: 2549
Location: Rīga, Baldone, Grobiņa, Varakļāni
Pirmais posts papildināts ar informāciju par dzelžu/elektronikas pareizu izvietošanu.
Otrajā postā - foto pēc burkāna pilnā jaudā un info par motora rāmja pastiprināšanu.

_________________
do you ever feel that if you weren't paid to write code, you'd do it anyway?


Top
 Profile  
 
PostPosted: 10 Dec 2017, 20:39 
Offline
Profesors
User avatar

Joined: 27 Sep 2016, 16:06
Posts: 701
paldies abiem meistariem par dalīšanos ar pieredzi! tas arī ir visa foruma interesantuma un vērtīguma pamats. :thumbright:

_________________
Your signature contains 328 characters. The maximum number of allowed characters is 255.


Top
 Profile  
 
PostPosted: 11 Dec 2017, 09:49 
Offline
Meistars
User avatar

Joined: 19 Apr 2013, 21:00
Posts: 233
Location: Kuldīga
Mans ieteikums būtu, smaguma centru pārvietot nedaudz uz priekšu uz 30%(60mm), pašreiz ir 44% manā skatījumā ļoti aizmugurējais priekš motornieka, šāds vairāk ir brīvlidojošiem ar ceļošo stabilizatoru.
Vēl visas deprona detaļas var palielināt 1.5 reizes, lai vēzien sanāk 120cm, lielāks modelis ir stabilāks. Spārna centrāla daļa iznāks loksni nogriežot krusteniski.

_________________
Image http://avioclub.lv/


Top
 Profile  
 
PostPosted: 11 Dec 2017, 10:19 
Offline
Profesors
User avatar

Joined: 23 Sep 2012, 22:09
Posts: 2549
Location: Rīga, Baldone, Grobiņa, Varakļāni
AigarsG wrote:
Vēl visas deprona detaļas var palielināt 1.5 reizes, lai vēzien sanāk 120cm, lielāks modelis ir stabilāks. Spārna centrāla daļa iznāks loksni nogriežot krusteniski.

Jāskatās, kā tā konstrukcija izturēs tādu palielinājumu. Man tādam vēzienam laikam prasītos mazliet nopietnāks (stingrāks) spārns. Prasītos arī "cietāks" spārna stiprinājums. Crashi būs smagāki, riski - lielāki.
Man 80cm tīri labi patika - viegli uzglabāt, viegli transportēt.
Deprona loksnes ir 1250x800 - izmēra ziņā var griezt jebkurā virzienā.

_________________
do you ever feel that if you weren't paid to write code, you'd do it anyway?


Top
 Profile  
 
PostPosted: 12 Dec 2017, 00:14 
Offline
Meistars
User avatar

Joined: 18 Aug 2015, 19:13
Posts: 292
Ieliec kādu bildi ar akumulatora montāžu.

Cik redzu tā ir izpildīta labi. Par trieciendrošību akumulatoram ir domāts.

Akumulātoram ir jābūt iemontētam tā, lai to nesadauzītu krītot, vai krītot tas neizrautos ārā un nenorautu vadus.
Var redzēt, ka tavam lidaparātam ir speciāls padziļinājums baterijai, domāju, ka tas vissu noturēs vietā.

Ielieku piemērus ar divm bojātām baterijām, kas notiek ja tā neizdara.
Vienam sasistas šūnas un vairs viena šūna netur spriegumu otram norauts vars, no alumīnija daļas.


Attachments:
LidAkum.jpg
LidAkum.jpg [ 789.73 KiB | Viewed 578 times ]
tab-off1.jpg
tab-off1.jpg [ 104.85 KiB | Viewed 578 times ]
IMGP0807.JPG
IMGP0807.JPG [ 1.62 MiB | Viewed 578 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: 12 Dec 2017, 00:25 
Offline
Profesors
User avatar

Joined: 23 Sep 2012, 22:09
Posts: 2549
Location: Rīga, Baldone, Grobiņa, Varakļāni
PowerON wrote:
Ieliec kādu bildi ar akumulatora montāžu.

Tak ir jau ielikts.

Savējam (tam, kurš ar sadauzīto purnu) izgriezu caurumu cauri visām 3 plāksnēm, vienā pusē uzlīmēju 3mm depronu (kā "vāku"). Cauruma sieniņās izgriezu gropi, kurā ielīmēt velcro.
Autora modelim (tam, kurš pirmajā postā) baterijai caurums ir starp ESC un Rx, vietā tiek turēta, izmantojot "papīra skoču". Viņam bija 2S baterija, caurums 2 deprona plākšņu dziļumā.

_________________
do you ever feel that if you weren't paid to write code, you'd do it anyway?


Top
 Profile  
 
PostPosted: 12 Dec 2017, 00:52 
Offline
Profesors
User avatar

Joined: 22 Apr 2016, 23:47
Posts: 780
PowerON wrote:
otram norauts vars, no alumīnija daļas.

Baterija taisāma. Tikko vienu tādu salodēju.

_________________
Axial SCX10,Scx10II, YetiJR 1/16, Yeti 1/10
Traxxas E-Revo1/16
Turnigy Rally1/16
HBX Devastator miniCrawler
SymaX5
TarantulaX6
E-Sky Lama
JJRC H8mini
WLtoys F939
Zabo250(racingDrone)
Walcera QRX350Pro
Naza F450
HengLong WalkerBulldog(tanks)


Top
 Profile  
 
PostPosted: 12 Dec 2017, 01:16 
Offline
Profesors
User avatar

Joined: 25 Jan 2013, 02:19
Posts: 668
Location: Rīga
PowerON wrote:
tā ka uzgriežņus nevarēs normāli pievilkt, ja tos vispār varēs uzlikt.


Varbūt šis ir pielāgojams
https://hobbyking.com/en_us/electric-mo ... m-5pc.html
Fantastiski izturīgs un viegls. Neilona ripu viegli apzāģēt līdz nepieciešamajai formai, bet ir arī mazās ripiņas versija. Nekad nav salūzis. Vairāk par 300W gan neesmu licis virsū.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Portal by phpBB3 Portal © phpBB Türkiye