LRP UpStream pirmais lidojums

Lidmašīnas..
User avatar
MKay
Meistars
Posts:263
Joined:26 Jul 2015, 12:10
LRP UpStream pirmais lidojums

Post by MKay » 05 Aug 2015, 22:41

Sveiciens,
nesagaidot Bix3 no HobbyKing, atteicu pasūtījumu un divu dienu laikā tiku pie LRP UpStream no propeleris.lt.
Lēni, soli pa solim saliku visu pēc instrukcijas, saspraudu elektroniku un skat, šovakar mana pirmā pieredze pilotēšanā reālajā dzīvē. Yuhuu! :)

Image

Viss sanāca brīnišķīgi - palaišana no rokas, pilotēšana, nosēšanās. Simulatorā pavadītās gandrīz divas nedēļas atmaksājās ar uzviju tā vienkāršā iemesla dēļ, ka bija jāpiedomā pie viena defekta - proti - mode2 labajam kloķim esot centrētā stāvoklī - lidaparāts gāja nedaudz pa labi (labais spārns uz leju, kreisais uz augšu un līdz ar to arī plats grieziens). Konstatēju pirmajā lidojumā gaisā. Lai lidotu taisni - nācās kompensēties kloķi turot nedaudz pa kreisi.

Pirms lidojuma, cik nu uz pirkstiem iespējams - pārbaudīju GC. Fuzelāžas šķērsgriezuma ass (no sāna uz sānu instrukcijā minētajā punktā) - ok, garuma asī (no purna līdz astei) tā arī neizdevās saprast, kas notiek - ta sasveras pa labi, ta pa kreisi. Elektroniskās komponentes labi nostiprinātas, nekas nestaigā. Pieļauju, ka GC pārbauda to kaut kā savādāk, ar lielāku uzticamības koeficientu?

Kas mani nudien mulsina ir motora ass attiecība pret fuzelāžas asi skatoties no augšas. Pievienoju bildi. Tā, kā motors jau bija installēts pie atpakošanas, tad nodomāju, ka "tā vajag". Taču tagad sāku par to šaubīties, jo taisni palidot kloķim esot neitrālā stāvoklī neizdevās (vēja nebija).

Image

Aileroni neitrālajā pozīcijā abi vienādi.

Kādas idejas? Kas varētu būt par vainu?
Paldies.

User avatar
UldisK
Profesors
Posts:6361
Joined:08 Jan 2012, 14:46
Location:Kuldīga

Re: LRP UpStream pirmais lidojums

Post by UldisK » 05 Aug 2015, 23:15

Bildē motora iestrādes leņķis izskatās nedaudz vairāk kā tam vajadzētu būt , bet tas netraucē tam lai modelis lidotu horizontā taisni .
Motoram ir jābūt ar iestrādes leņķi gan uz sānu gan augšu/leju - atkarīgs no tā kur atrodās motors.
Jebkurš modelis ir jāreugulē - tas sākās ar trimmerēšanu. Cik saprotu ka modelis grib grieztes eleronos AIL- ass. Tu viņu gaisā trimmerēji. Tas ka eleroni ir tieši centrā neko nenozīmē , ir modeļi kuriem tie var būt krietni nobīdīti lai tas lidotu horizontā.
Vienu vārdu sakot - pacel modeli ar pusgāzi un notrimmerē lai tas lido taisni. Novēro kas notiek kad gāzi noņem jeb uzdod. Ziņu ko novēroji, un kādi ir iestādītie trimmeri uz pusgāzi (kā izskatās stūres, labāk foto)
CG nav jābūt uz mm precizitāti - skaties lai tas paņemot modeli uz pirkstiem tajā vietā aptuveni sakrīt. To vai vajadzēs uz priekšu vai atpakaļ ir jāskatās pašam vairākas reizes izlidojot. Ļoti bieži CG piloti paši modeļiem piedzen pēc savām vajadzībām , kā konfortāk lidot un ko tieši grib ar modeli panākt.
Last edited by UldisK on 05 Aug 2015, 23:18, edited 1 time in total.

User avatar
binary
Profesors
Posts:2668
Joined:23 Sep 2012, 22:09
Location:Rīga, Baldone, Grobiņa, Varakļāni
Contact:

Re: LRP UpStream pirmais lidojums

Post by binary » 05 Aug 2015, 23:15

Nezinu par šā tipa lidmašīnām, bet "parastajām", kam motors ir purnā, motors tiek vērsts nedaudz uz leju un nedaudz uz vienu sānu. Uz sānu tāpēc, ka motors/props rada virpuli vienā virzienā, šis virpulis triecas pret lidmašīnu, tādēļ lidmašīnai ir tendence vērpties, griezties vienā virzienā. Pagriežot motoru nedaudz sāniski, šo tendenci var mazināt, kompensēt. To sauc par "trimošanu" (trimming), iesaku palasīt par to internetā, bez tā nu šajā hobijā neiztikt. Tāpat trimot var arī eleronus u.c. kustīgās daļas, lai tad, kad stiki stāv neitrālajā pozīcijā, kustīgās daļas it kā nebūtu savās neitrālajās pozīcijās. Vispirms iespēju robežās trimo lidmašīnu, lai tā ar netrimotu pulti lidotu pēc iespējas taisnāk (tas attiecas ne tikai uz sāniskajām kustībām, bet arī uz augšu, uz leju, lidojot ar dažādiem ātrumiem), pēc tam - pulti. Pults trimošanai tiek izmantoti tie štruntiņi zem un blakus kloķiem, ar tiem tiek novirzīts kloķa centrs (t.i., kad kloķis ir centrā, pults sūta signālu tā, it kā kloķis būtu nedaudz uz vienu pusi).

Edit: Kamēr rakstīju sacerējumu, UldisK ar' pasteidzās ar atbildi :D
do you ever feel that if you weren't paid to write code, you'd do it anyway?

User avatar
binary
Profesors
Posts:2668
Joined:23 Sep 2012, 22:09
Location:Rīga, Baldone, Grobiņa, Varakļāni
Contact:

Re: LRP UpStream pirmais lidojums

Post by binary » 05 Aug 2015, 23:17

UldisK wrote:Tu viņu gaisā trimmerēji.
Cik es sapratu, neko viņš netrimmerēja. Viņš visu laiku lidmašīnas gaitu koriģēja ar stiku.
do you ever feel that if you weren't paid to write code, you'd do it anyway?

User avatar
UldisK
Profesors
Posts:6361
Joined:08 Jan 2012, 14:46
Location:Kuldīga

Re: LRP UpStream pirmais lidojums

Post by UldisK » 05 Aug 2015, 23:28

Pa lielo jau ļoti bieži tajā pašā simulātorā nākās modļus pietrimmerēt - es praktiski esmu visus tos modeļus ar kuriem lidoju simulātorā pārtrimerējis, visvairāk jau esmu mainīsji to pašu CG kā arī spēlējies ar slodzi uz spārna. par stūrēm nerunājot , tās piedzenu no pults.

User avatar
MKay
Meistars
Posts:263
Joined:26 Jul 2015, 12:10

Re: LRP UpStream pirmais lidojums

Post by MKay » 05 Aug 2015, 23:41

Paldies par atbildēm! :)

Tieši tā, propellera ass ir pavērsta gan sāniski, kā bildē redzams ,gan leņķī nedaudz uz agšu. Ko tur var mainīt un kā - nudien nav ne jausmas, jo cik noprotu, motors ir ielīmēts uz mūžiem un kustināt tur neko nevar? Vai arī tā nav? :)

Par pulti - tā cita lieta, tur nu gan varu patrimmot. Šobrīd viss ir ar noklusētajām vērtībām. Rīt pacelšos gaisā, pusjauda un pietrimmošu tā, lai iet taisni. Doma prātā bija ienākusi, bet nodomāju, ka tā ir čītošana :)

Un vēl - runājot par visiem aileroniem, elevātoriem u.c. kustināmajām daļām. Modelis ir no EPO putām. Novēroju, ka kustinot piem. elevatorus, grūti serviem iet. Sajūta, ka locījuma vieta (līnija ar daudz plānāku biezumu) nav vai nu īsti ielocījusies, vai kā savādāk ne visai grib pakļauties. Ielocīju ar roku, it kā labāk, bet tomēr kloķi nofiksējot piem. 70% uz augšu, serva padara savu, nofiksējās, bet motoriņš klikšķinās. Tā it kā viņam būtu jātur pretspēks. Protams, var iet arī uz 80% un 90% .. paceļ kā nākas, bet klišķināšanās notiek. Tad nu jautājums, ja reiz viņš tur tā sparojāš, varbūt jānogriež aileroni ar skalpeli nost un jāpieliek ar "skoča eņģēm"? Pamēģināju uz testa putoplasta, locās brīnumjauki, bet vai tas neiedos atkal kādu citu problēmu? Hmm.. Ko sakat?

User avatar
Gunars
Profesors
Posts:784
Joined:21 Oct 2011, 09:17
Location:Saldus

Re: LRP UpStream pirmais lidojums

Post by Gunars » 06 Aug 2015, 10:11

Darās ļoti vienkārši: izgriez fragmentus un atstāj sākumā kādus 50%, ja vēl grūti staigā pagriez vēl,
šī problēma ir visām putuplasta lidmašīnām...protams labāk pārgriezt vispār un ielīmēt eņģītes...
Eņģēm pielietoju šādu risinājumu kā attēlā
Attachments
P1080012.JPG

User avatar
MKay
Meistars
Posts:263
Joined:26 Jul 2015, 12:10

Re: LRP UpStream pirmais lidojums

Post by MKay » 06 Aug 2015, 11:23

Paldies, Gunār! Tiešām, izgriežot mazus gabaliņus pa vidu - gali paliek nostiprināti kā paredzēts, bet pretestība locīšanai mazāka! Super!

Tūlliņ dodos uz šķūni darboties! .. domāju, ka otrs risinājums nemaz nebūs nepieciešams! (vismaz šoreiz). Bet paldies arī par to! :)

User avatar
UldisK
Profesors
Posts:6361
Joined:08 Jan 2012, 14:46
Location:Kuldīga

Re: LRP UpStream pirmais lidojums

Post by UldisK » 06 Aug 2015, 13:26

Vispirms stūres vajag izlocīt kamēr vēl nav servo klāt +/- 90 grādi tas bieži palīdz jo šitai lidmašīnai vispār pilns gājiens ir max +/- 25 grādi. Ar mehānisma plecu pārliekot servo un stūres sviras attiecības vajag panākt lai šie +/- 25grādi atbilst servo mašīnas +/- 100% gājienam. Tādā veidā Tu izmanto visu servo potenciālu , bet ja Tu uzliec stūrēm lielus gājienus , teiksim +/- 40grādi un ierobežo tos no pults izmantojot tikai servo nepilnu gājienu tiek zaudēts servo spēks(tā sāk krakšķēt, lūst zobi - vēja plūsma spiež vaļā...) zaudēta tiek arī lidojuma precizitāte un nulles punkta precizitāte. Otrs ja uz zemes servo itkā stūri kustina tad gaisā ļoti pat iespējams ka tai spēks pietrūkst , jo modelis lido ar ātrumu un gaisa pretestība spiež uz stūrēm - nu iedomājies ka tu šo stūri izliec braucošam auto pa logu un mēģini paliekt - nepieciešams spēks. Servo spēkam ir jābūt tādam lai tas nevis knapi kustinātu stūres bet viss spēks tiek izmantots vēja pretestības pārvarēšanai nevis stīvu eņģu locīšanai. Kaut kā tā. Jebkurā gadījumā normālas eņģes ir daudz efektīvākas.
Es vieglajiem modeļiem atzīstu šīs : http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 0pcs_.html
vieglas , bez jebkādas pretestības viegli instalējās (eņģes vietās jāpagriež padziļinājums lai neveiojās spraugas ). Gunāra variants arī rullē, tikai abām virsmām tad ir jāapstrādā virsmas, lai nebūtu jāatstāj šķirba starp stūri un nesošo virsmu. Spraugas virs 1mm ietekmē lidojumu , visvairāk tas izteikti jūtams lidojošajiem spārniem , ja sprauga ir izveidojusies pārlīmējam to ar skoču.
Motoru pagaidām liec mierā , jo vēl nekas neliecina par to ka tā iebūves leņķis ir jāregulē.

User avatar
MKay
Meistars
Posts:263
Joined:26 Jul 2015, 12:10

Re: LRP UpStream pirmais lidojums

Post by MKay » 06 Aug 2015, 15:13

Nežēlīga karstuma pozitīvā puse ir tā, ka uz lauka nekož dunduri un citi lidoņi... :)
Pēc Gunāra ieteikuma - locīgumu vietās izdarīju iegriezumus. Serva uz pilnu gājienu uztaisa mazo leņķi, par kuru runāja Uldis, klikšķu vairs nav.. kā gaisā - nezinu. Tur grūti sadzirdēt! :)

Paskatījos youtube par balansēšanu. Šodien sabalansēju pieliekot papildus smagumu priekšgalā un pārbaudīju šādi:

Image

pēc foto uzņemšanas - uzliku vēl nedaudz klāt, tagad ir precīzi :)

Nu ko, jālaiž uz lauku, trimmot pulti un skatīties, kas no tā visa sanāk. Šodien gan vējelis, bet nu gan tikšu galā :)

User avatar
MKay
Meistars
Posts:263
Joined:26 Jul 2015, 12:10

Re: LRP UpStream pirmais lidojums

Post by MKay » 06 Aug 2015, 17:41

Yesss! Pirmais crash! Lidojot nolēmu padregulēt trimu. Protams, labā roka no kloķa nost un uz trim pogas. Sekundes laikā viss sagriezās tā, ka rezultātā ar purnu zemē. Nez cik G tur bij, bet fuzelāža vienā vietā ieņēma ovāla formu! :)

Izdevās salabot, pārtinot priekšu ar vēl vienu kārtu skoča. Kabīne gan vairs uz magnētiem nelīp. To tagad jāsien ar skoču klāt pēc tam, kad pievienota bača un jāpenterē nost, lai nomainītu.

Tātad salaboju, un tomēr pacēlos atkal gaisā. Šoreiz viss okay, tik pamanīju, ka neitrālā pozīcijā ne vien aizvien iet pa labi, bet arī nāk uz leju. Tad nu neriskēju vēlreiz trimēt - vienkārši kompensēju un pēc 5 min lidošanas nosēdos.

Nosēšanās trajektorija bija ļoti okay, bet laikam tomēr par ātru, kaut arī nācu lejā bez motora .. nu vēja jau vairs nebij. Rezultātā laikam kāds cietāks zāles stiebrs norāva elevatoru. Tad nu jādodas vien uz šķūni un jātaisa "skoča eņģe", lai vakarā var vēl vienu lidojumu uztaisīt.

Tas, ko pamanīju - propellera motors nedaudz staigā uz augšu uz leju (ne ass viena pati, bet viss kopā). Iespējams, ka arī tā vieta piedalījās trieciena slāpēšanā :)..

Varētu jau čortoties, bet pašam par izbrīnu, baudu visu procesu! :)

Nākamnedēļ varētu pasūtīt rezerves daļas.. hmm, vienīgi tagad domāju. Ja pasūtu vien fuzelāžu, tad kā no vecās izķeksēt ārā asti un astes spārnus, kas ar UHU por ir stingri , jo stingri pielīmēti :)

User avatar
xxf
Iesācējs
Posts:68
Joined:06 Mar 2015, 21:59
Location:Sigulda

Re: LRP UpStream pirmais lidojums

Post by xxf » 06 Aug 2015, 18:46

Kreši notiek, pie tā jāpierod. Tie vienkārši notiek, lai gan viss taču vēl pirms brīža bija pareizi. :)
Nākamreiz varbūt pamēģini mazliet patrimmēt eleronus pareizajā virzienā jau uz zemes, pirms laid gaisā un trimmē tālāk, vajadzēs mazāk laika. Vēl vari to darīt ar kreiso roku, jo uz gāze jau nav visu laiku jāregulē. Sekundes laikā gan visai padarīšanai nevajadzēja nogāzties uz zemes, varbūt tev pavisam šķībi kāds elerons savienots?
Nezinu, vai tev jau ir, taču noteikti iesaku kādu siksniņu un pakārt pulti kaklā, lai negadītos kādreiz to nejauši nomest zemē pavisam nepiemērotā brīdī.

Šis ir labs padoms par nosēšanos – Flite Test - Flaring - FLITE TIP, varbūt jau esi redzējis, taču der atkārtot.

User avatar
MKay
Meistars
Posts:263
Joined:26 Jul 2015, 12:10

Re: LRP UpStream pirmais lidojums

Post by MKay » 06 Aug 2015, 19:30

Kreši notiek, tieši tā. Iemācies mācībstundu, saremontējies un mauc tālāk! Burvīgi! :)
Paldies par video, tieši šādi sēžos simulatorā. Dzīvē sanāk daudz sarežģītāk, jo paralēli kompensēju to, ko neesmu vēl notrimojis, bet nu - ja nodarbojas tikai ar stūrēšanu, tad viss okay. Trimošana gan vairāk atgādināja faktu, ka vīrieši spēj darīt tikai vienu lietu vienlaicīgi .. lol.. prakses trūkums :)

Pa tam, norautajam elevatoram "skoča eņģe" gatava! Jādodas uz lauku testēt.

Yuhuu!

User avatar
MKay
Meistars
Posts:263
Joined:26 Jul 2015, 12:10

Re: LRP UpStream pirmais lidojums

Post by MKay » 06 Aug 2015, 22:37

Izdevās notrimmot! Un izdevās ļoti baudāmi palidot, ieskaitot 3 jaukas nosēšanās.
"Skoča eņģes" elevatoriem - super, arī izdevās! Strādā nevainojami viegli.

Uldi, Tu jautāji, lai nofočēju kā izskatās pults ekrāns pēc trimmošanas. Lūdzu, labajā apakšējā stūrī redzama nobīde no centra eleroniem. Tagad iet beidzot taisni un var baudīt lidojumu :)

Image

Piedzīvojumu pilna diena.. un superīgs noslēgums! :)

User avatar
UldisK
Profesors
Posts:6361
Joined:08 Jan 2012, 14:46
Location:Kuldīga

Re: LRP UpStream pirmais lidojums

Post by UldisK » 07 Aug 2015, 13:55

Pulti vari nebildēt , interesē kā modelim stāv stūres pēc trimmēšanas.
Trimmēšana tiešām ir sarežģīts process ja pie pults nav pierasts , jeb modelis stipri ir jātrimmē kādā asī , tad tā arī dara kā kolēģis minēja augstāk. Nosēžās , veic nelielu trimmējumu vajadzīgajā virzienā un atkal braucam augšā. Precīzo trimmēšanu gan vieglāk veikt gaisā (simulātorā jāpierod veikli atrast trimmeru pogas atlaižot stiku) trimmēt ar otru roku nebūtu gluži pareizi.
ja modelis tagad horizontālē iet taisni , pamēģin kas notiek ja uzdod pilnu jaudu un tad noņem - neknābā? Ja neknābā tad viss OK - mīkstas nosēšanās.
P.S. nevajag Tev jaunu fjūzu - saskaldi šo reizinātājos un tad var domāt par jaunu , bet tad jau droši vien visu modeli citu.

Post Reply