Balzas spārns

Lidmašīnas..
User avatar
andersonsjanis
Profesors
Posts:777
Joined:08 Oct 2013, 21:20
Re: Balzas spārns

Post by andersonsjanis » 12 Jun 2014, 00:17

UldisK wrote:Prieks ka cīnies un tā lieta virzās uz priekšu , bet es laikam īsti nesaprotu kā tas spārns veidosies , kur tiks stiprināts apšuvums un kur būs lonžerons.

Agri , paldies par atbalstu , bet tusu jautājumus labāk apspriedīsim , tusu-pasākumu sadaļā. labprāt uzklausītu viedokļus un vienmēr atbalsīšu citus pasākumu organizētājus.
Sāksim ar lietu precizēšanu tādā gadījumā. Lonžerons ir tas, kas pa angliski sanāk spar? Tādā gadījumā, tas arī ir tā karbona 4mm caurule. Tas tā nestrādā?, es itkā forumos lasīju, ka izmantot cf trubas kā spar ir tīri populāri un parasti. Balzas apšuvumu vai tad es vienkārši neizloku īstajā formā un nepielīmēju gar ribām?

User avatar
UldisK
Profesors
Posts:6361
Joined:08 Jan 2012, 14:46
Location:Kuldīga

Re: Balzas spārns

Post by UldisK » 12 Jun 2014, 09:40

Es īsti neēsmu meklējis un pētījis kā veidots Tavs spārns , bet vadoties pēc tā vienkāršā rasējuma kurš palikts bija zem spārna var redzēt ka pirmā 1/3 spārnam pelēka , tātad tas ir balsas apšuvums kurš beidzās pāriedams lonžeronā . ~1/3 lonžerons ir iebūvēts vairākums spārniem.
Jā , karbona caurules izmanto lonžeronu veidošanai , izvēloties tās attiecīga diameetra. Man Tavas trubiņas izskatās max 6mm dieamtrā - tāda truba locās kā makšķeres spicīte , attiecīgi nekādu stiprību nedodod , ja vien to neiešuj - tādas trubiņas liek putaplasta spārnam , kuros tā ir visā garumā ielīmēta (neļaujot tai staigāt pie slodzes). Ja Tu viņu gribi likt šim spārnam tad viņa Tev tajā spārnā ir jāiešuj - līmējot kaut balsas šponu šķērsām tieši pie viņas . Ja viņa paliks pielīmēta tikai pie tām ribām , spārnu palocot visas balsas ribas līmējuma vietu izlauzīs, izļurkās , jo pati truba locās un tai mainās attālums starp ribām, Tev tam spārnam stiprība būs tik daudz ci kto noturēs augšējais , apakšējais balsas apšuvums . Nezinu kā lai Tev visu to izskaidro. Paņem A 4 lapu , nevari taču to pacelt aiz viena gala, pielīmē tai salmiņu pa vidu - atkal locās , tagad tam salmiņam uzlīmē virsū otru A4 lapu - jau stingrāks , pēc tam izsvied to salmiņu un pa vidu lapai ielīmē 90grādos papīra strēmeli ~15mm augstu uzlīmē otru lapu virsū un priekšējo aizmugurējo malu salīmē kopā - lapu droši var pacelt aiz malas , vari kaut imitēt un izgriezt ribu caurumus , stiprība turās. Tā strēmele pa vidu arī ir lonžerons. Spārnam tā parasti ir 1/3 jo tur ~ visiem profiliem ir biezākā vieta , smagākās konstrukcijas un lielākās slodzes.
Image

Var jau salikt krustām škērsām tievas trubiņas, līstītes apvilkt ar biezāku šponu u.t.t. un panākt šo stiprību, bet lidmodeļiem un īstajām lidmašīnām ir viens ļoti liels ienaidnieks - Svars. Tāpēc jācenšās būvēt to visu pēc iespējas vieglāku un izturīgāku - Nav smagas izturīgas lidmašīnas , jo viņa smagāka , jo slodzes paliek lielākas (grami uz vienu decimetru spārna virsmas) līdz brīdim kad Tavs modelis pārvēšās par lidojošu ķieģeli - protams viņš lidos , bet tikai ar ļoti lielu ātrumu un prasīs garu skreiceļu.
Viegli modeļi arī konstruktīvi ir vieglāk uzbūvēt izturīgākus , Nu piemēram , Tu savu spārnu tagad vienkārši pie sēšanās iemet pļavā - ja Tavs spārns svers ~3kg tad tāda katra sēšanās prasīs remontu - 12Kg benzīa lidmašīna vispār var nepiecelties. :(

Lai Tavai karbona trubiņai būtu kaut kāda jēga , viņa jāisstrādā apmēram šādi :
Image
Bet es tam neredzu nekādu jēgu , tikai svaru, augstāk minētās standarta konstrukcijas ar līstītēm būs vieglākas un izturīgākas - Un lonžeronu centies izveidot vienā līnijā pa hordu, tur kur Tev rasējumā beidzās tas balsas apšuvums spārna priekšpusē.

vēl viena kļūda ir tajā , Ka Tev teiksim tā līstīte ko iestrādāji vakar beidzās pie fizelāžas - viņai jāiet fizelāžai cauri ja spārns nav noņemams uz nebalstās uz viena pietiekošas stingrības lonžerona , ja viņas savienojās zem leņķa , šī vieta arī nopietni jāsašu ielīmējot leņķus , dažreiz pat metāla , jeb karbona plāksnītes. Pagaidām abus spārnus kopā tur tikai tā karbona 4mm trubiņa
Last edited by UldisK on 12 Jun 2014, 11:14, edited 1 time in total.

User avatar
AigarsG
Meistars
Posts:243
Joined:19 Apr 2013, 21:00
Location:Kuldīga

Re: Balzas spārns

Post by AigarsG » 12 Jun 2014, 11:13

Liels prieks ka cīnies, bet konstrukcijā ir dažas kļūdas.
Tas par ko runā, lonžerons, uzskatāmi šķērsgriezumā viņš atgādina dubulto T veida siju un viņa galvenais uzdevums ir nodrošināt spārna izturību liecē (locīšanos uz augšu un leju), tāpēc lonžeronu novieto profila biezākajā vietā lielākā gadījumā tā ir 1/3 no spārna jo ar lonžerons ir spārna smagākā sastāvdaļa. Spārnam augšpusē ir spietā puse, apakšā stieptā, šeit parasti izmanto priedes līste ar iespējams smalkākām gadskārtām, koks kurš ir ļoti lēni audzis, vertikālo veido no balzas šķiedru novietojot vertikāli, tas ir nepieciešams lai sasaistītu kopā priedes līstes un novērstu līstēm kustību garenvirzienā vienai pret otru (uzskatāms attēls Ulda bildē). Lai spārns būtu noturīgs plaknē (locīšanās uz priekšu atpakaļ) panāk spārnu apšujot šķiedru novieto spārna garenass virzienā. Karbona rore nav pats labākais lonžerons, bet labums ir tāds ka viņas pretestību uz slodzi visos virzienos ir vienāda
Tai vietā kut tu esi novietojis finiera sloksni, vienīgais viņas darbība ir piedot svaru.
Lai iegūtu vislielāko izturību ir jāseko lai veidojas konstrukcijās trīsstūru, jo trīsstūris ir visnoturīgākā figūra.

User avatar
UldisK
Profesors
Posts:6361
Joined:08 Jan 2012, 14:46
Location:Kuldīga

Re: Balzas spārns

Post by UldisK » 12 Jun 2014, 11:26

Varu minēt vēl vienu piemēru lai saprastu par ko mēs visi runājam: paņem to savu spārnu kad nāk gatavs , aptin ar pārtikas plēvi , turi modeli aiz fizelāžas(korpusa) un staruji parausti uz augšu un leju , ja viss sāk krakšķēt un locīties , iespēja palikt bez spārniem gaisā ir neizbēgama.
Man gaisā lūzis lonžerons ir divas reizes , vienreiz 12mm karbona truba , ko aiz līdzīgas nezināšanas biju remontējis ielīmējot pa vidu tai 5cm garu alumīnija cauruliti un otreiz 10x10mm preides līste depronniekam . Abiem modeļiem spārnu vēziens nepārsniedza 1m (no viena spārna gala līdz otram) Slodzes IR ĻOTI LIELAS. Vienreiz spārns izjuka no flapera EPP lidmašīnai kurai ielīmētās karbona trubiņas biaj izļurkājušās. To gan ar Aigaru izdarījām apzināti , jutu ka spārns pie ātruma sāk flaperēt , domājām uztaisīt eksperimentu , ieliku pikējumā un uzšāvu gāzi - bija tāds brrr - puff un modelis izjuka, bijām gandarīti :D , jo būtībā modelis bija jau "noguris" un to atjaunot prasījās lieks svars.

User avatar
hichkoks
Profesors
Posts:714
Joined:15 Sep 2010, 21:07
Location:Strazde, Talsu novads

Re: Balzas spārns

Post by hichkoks » 06 Aug 2014, 15:03

Kā veicas ar būvi? Vai saule tomēr nogurdinājusi? Ja esi ielicis stūrī tad tas ir normāli, es arī gaidu ziemu lai iesāktu kādu jaunumu :wink:

User avatar
andersonsjanis
Profesors
Posts:777
Joined:08 Oct 2013, 21:20

Re: Balzas spārns

Post by andersonsjanis » 07 Aug 2014, 02:03

Nolikts stūrī, jā, taču ne dēļ laika trūkuma. Vairāk tas, ka pēc visas šīs kritikas vairs nezinu ko darīt. Pusceļā uztaisīta ir, tagad mest ārā un sākt pa jaunu pareizajā veidā, vai pabeigt slikti iesāktu lidmašīnu..?

User avatar
UldisK
Profesors
Posts:6361
Joined:08 Jan 2012, 14:46
Location:Kuldīga

Re: Balzas spārns

Post by UldisK » 07 Aug 2014, 10:28

Neķer kreņķi , iestrādā visam spārnam cauri kopeju lonžeronu , jeb apšuj ar balsu , nemet cilpas pie liela ātruma un lido ... nākošajam projektam jau zināsi vairāk ko un kā.

ihomka
Iesācējs
Posts:26
Joined:08 May 2014, 10:07
Location:Rīga, Spilve/Babīte

Re: Balzas spārns

Post by ihomka » 07 Aug 2014, 13:22

Man arī patika tavs projekts, bet jo vairāk lasu un mācos, jo vairāk saprotu, ka lietas jādara pareizi, savādāk gaisā viss izjuks.

man liekas, ka vari šo pašu vēl saglābt, bet daļa tomēr būs jāpārtaisa...

1. visvārīgākā vieta šobrīd konstrukcijā ir šī:
259

2. lielās ribas būtu jāpastiprina šādi, lai neļurkājas:
260

3. spārna gali jāpārtaisa, jo šobrīd ir galīgi nestipri. Pēdējās ribas jātaisa no jauna. Jālielk 3x5mm līste augšā un apakšā, starp līstēm (vismaz 2/3 no centra) veritkāls balzas lonzerons.
Kā arī priekšā un aizmugurē jābūt līstei. Kā zīmējumā, un tavā rasējumā topika sākumā.
261

Lai pieredzējušākie vēl pielabo, ja kaut ko ne tā sarakstīju. :) domāju tās līstes droši var beigties pēdējā ribā, jo izskatās, ka vidējā konstukcija ir ok, bet varbūt kļūdos. Jo var sanākt, ka spārni būs stipri, bet pie pārslodzes viss pārlūzīs tieši pie pēdējās lielās ribas...

User avatar
UldisK
Profesors
Posts:6361
Joined:08 Jan 2012, 14:46
Location:Kuldīga

Re: Balzas spārns

Post by UldisK » 07 Aug 2014, 15:28

1.Pielīmēt ribām priekšējo un pakaļējo līsti (ja ribas garums ir viss tad vispirms nozāģēt tām galus eleronu vietām)
2. ielīmēt VISAM spārnam pāri orientējoši pirmajā trešdaļā no spārna priekšas (lai viņa sanāk galā vairāk uz aizmuguri un tajā lauzuma vietā tuvāk priekšai)5x5 priedes lšitīti
3. izraut ārā visus tos karbona puļķīšus un klucīšus kuri ir spārna vidū.
4. ielīmēt Visam spārnam otru tādu pašu līstīti otrā pusē (abas lšitītes līmēt tā lai tās sasaistās fizelāžai pa vidu, nevis beidzās ar pēdējo ribu)
6. starp ribiņām un abām ielīmētajām līstītēm ielīmēt balsas šponu , fizelāžā kur sastiķējās visas 4 līstītes pa vidu ielīmēt balsas klucīti.
7. ja spārns nav pietiekoši stiprs ielīmēt ~8x5 priedes lšitīti cauri fizelāžam kura ieiet spārnos ~ 1/3 un sasienās kopā ar lonžeroniem(divas līstītes ko ielīmēji)
8. No viengabala balsas uztaisīt eleronus.
9. Apvilkt ar skoču/ plēvi
10. ielīmēt eņģes eleroniem - spārnam
11. salikt visus pārējos pamparus.
12. Pārbaudīt smaguma centru .
13. iet uz pļavu un skatīt kas no tā visa ir sanācis.

User avatar
andersonsjanis
Profesors
Posts:777
Joined:08 Oct 2013, 21:20

Re: Balzas spārns

Post by andersonsjanis » 07 Aug 2014, 17:53

Nupat sapratu, ka šajā forumā biju aizmirsis ielikt pēdējo progresu. Tātad šeit būs tas, kā izskatās esošajā stadijā.


Ielikta priedes līstīte abās pusēs

Image


Elevoni uz nailona eņģēm:

Image


Iesāku apvilkt ar balzu:

Image


Biezā spārna daļa no abām pusēm apvilkta. Ielīmēta arī serva un vadi izvilkti pa iekšpusi līdz fizelāžai:

Image


Tikpat daudz arī otrajā pusē izdarīts.



Ja jau jārauj ārā visas karbona trubiņas, tad jau tikpat labi pa jaunu visu taisīt, jo ribas tik stingri ar CA pielīmētas, ka nost nesalaužot nedabūs neko. Ja nepieciešams tik ļoti daudz ko mainīt, tad sanāks ātrāk vienkārši pa jaunu sākt, nevaru nolemt īsti.

User avatar
binary
Profesors
Posts:2668
Joined:23 Sep 2012, 22:09
Location:Rīga, Baldone, Grobiņa, Varakļāni
Contact:

Re: Balzas spārns

Post by binary » 07 Aug 2014, 18:48

andersonsjanis wrote:Nolikts stūrī, jā, taču ne dēļ laika trūkuma. Vairāk tas, ka pēc visas šīs kritikas vairs nezinu ko darīt. Pusceļā uztaisīta ir, tagad mest ārā un sākt pa jaunu pareizajā veidā, vai pabeigt slikti iesāktu lidmašīnu..?
Nu ja jau laika pietiek, tad varbūt ir vērts pabeigt šo pašu un palidināt? Būs sava veida pieredze. Ja gaisā salūzīs, tad varēsi praksē redzēt, kur bijis vājais punkts. Tas, protams, ja materiālu nav žēl.
Nolikt stūrī un vienkārši "domāt, ko darīt" - tas pie rezultāta nenovedīs.
do you ever feel that if you weren't paid to write code, you'd do it anyway?

User avatar
UldisK
Profesors
Posts:6361
Joined:08 Jan 2012, 14:46
Location:Kuldīga

Re: Balzas spārns

Post by UldisK » 07 Aug 2014, 22:26

Ok , neiedziļinies, šuj ciet . Kā binary minēja - tad jau redzēs.

Nākošreiz kad liec līstīti (lon\zeronu)visā garumā tad atceries ka lonžeronam viņa strādā uz otru pusi , tas ir , platākā mala šķērsām - ja viņa Tev viena tad labāk būtu ja viņa būtu sagriezta par 90 grādiem, vieglāk ielikt divas tievākas līstītes augšā un apakšā - stingrība uz loci palielinās reizes pie tā paša svara, bet ja Tev viņš viss apšūt ar balsu tad jau arī tā strādās, pagaidām vājākā vieta izskatās tikai tur kur spārms stiprinās pie fizelāžas.
Kad apšuj ar balsu nekad viņai salaidumu netaisi taisni škērsām spērnam - tur kur Tev dalās tas spārns vajadzēja šponu laist pāri visā garumā uz nākošo spārna plakni , tagad Tev tā vieta būs trausla, turēsies tikai tā līnija uz līmi nevis uz koka šķiedru.

User avatar
hichkoks
Profesors
Posts:714
Joined:15 Sep 2010, 21:07
Location:Strazde, Talsu novads

Re: Balzas spārns

Post by hichkoks » 07 Aug 2014, 23:18

Nav ne vainas progresam, izskatās ka šajā gadā lidos, un arī sīkumi ir piedodami, nakošajam darbam varēsi ņemt vērā.

citreiz nolikt stūrī redzamā vietā nav par skādi, nāk apskaidrība :lol:

Post Reply